1. Sorry, there was an error connecting you to the application.

Wanneer problemen optreden en het niet duidelijk is waarom, kan een extra parameter via LTI meegestuurd worden waarmee een zogenaamde 'Debug mode' aangezet wordt.

In deze modus komen er betere meldingen dan de standaard: Sorry, there was an error connecting you to the application.


Klik hier voor uitleg hoe de debug mode ingeschakeld moet worden.


Meest voorkomende debug meldingen en hun oplossingen


Melding

Debug error: User match method was set to email, but no email address was available to match against

Oplossing 

1. Geef het emailadres van de medewerkers mee

2. Als er geen emailadres meegegeven kan of mag worden, neem dan contact met ons op om de match method aan te laten passen. De opties zijn: Username / External ID / Emailadres.


Melding

Debug error: A tool consumer GUID must be included in the launch request. 

Oplossing 

Een GUID (Global Unique ID) is een vereiste parameter om verbinding met ons platform te kunnen maken. De eis is dat deze consumer_guid uniek moet zijn. Zie het als een BSN nummer dat elke burger in Nederland uniek maakt

Dit zorgt ervoor dat medewerkers van 1 en dezelfde organisatie herkend worden en niet verward kunnen worden met medewerkers van een andere organisatie.


Melding

De parameter 'launch_presentation_document_target' heeft een onjuiste waarde.

Oplossing

We zien vaker dat deze de waarde 'blank' krijgt terwijl alleen ‘frame’, ‘iframe’ of ‘window’ zijn toegestaan. Dit probleem wordt het meest opgemerkt bij Ilias

Zorg dat 1 van de 3 toegestane waardes meegegeven wordt of dat de waarde helemaal niet meegegeven wordt.


Melding

Content kan niet gevonden worden, consumer id <id>, moment_id <id>, entity id <id>.

Oplossing

De content van Magenta kan niet gevonden worden. Wellicht is de id in de launch url niet goed, of behoort de content bij een andere LTI consumer.

Geef de foutmelding door aan de helpdesk van Niveo / Magenta en vraag de gegevens van de cursus op om na te kijken of deze kloppen en overeenkomen.



Staat uw debug melding er niet bij? Neem dan contact met ons op!




2. Foutmelding: Kan de pagina niet weergeven (500 foutmelding)

Wanneer u een lege pagina ziet wanneer u een LTI cursus opstart komt dit vaak doordat uw LMS niet goed gekoppeld is met onze LTI oplossing.


Voorbeeld 500 error Internet Explorer

Voorbeeld Internet Explorer, andere browsers kunnen afwijken


Mogelijke oorzaken:

  • In uw LMS zijn de key en de secret niet goed ingesteld. Deze zijn hoofdletter gevoelig en moeten dus exact zoals aangeleverd ingevuld worden.
  • In uw LMS is de verkeerde link opgenomen naar onze oplossing.
  • Heeft u onlangs een nieuw LMS in gebruik genomen? Neem dan de key+secret goed over. Mocht de koppeling daarna nog niet werken, dan kan het zijn dat de tool provider 'gelockt' is op uw vorige omgeving. Neem contact op met Magenta.
  • Logt u in via uw werk? Zo ja; probeer dan ook eens of het thuis wel werkt.


Heeft u bovenstaande oorzaken gevalideerd en werkt het nog niet?

Indien uw LMS een LTI debug mode heeft kunt u deze proberen, deze geeft meer informatie over wat er mogelijk mis gaat.

Zie het artikel LTI debug mode om te lezen hoe je de debug mode aan moet zetten.




3. Als het scherm “wit” blijft

De oplossing kan liggen bij de domains en subdomains whitelisten voor de benadering van onze content.

Citrix/I-frame issue: eventueel op te lossen door opgave/configuratie van *.domain + evt sub-domain van de LTI Tool Provider (Magenta MMT): *.niveo.nl, *.magentammt.com




4. Video's en/of afbeeldingen werken niet

In onze content kan een legio aan video's en/of afbeeldingen gebruikt worden. Deze staan bijvoorbeeld op YouTube, Vimeo en andere websites.

Indien uw organisatie (uw bedrijfsnetwerk) deze websites heeft geblokkeerd, zullen deze niet werken in uw content. 


U kunt dit valideren door de content ook eens vanaf een andere plek, bij voorkeur thuis, uit te proberen.

Indien de video's en/of afbeeldingen thuis ook niet werken, dan vragen wij u om contact op te nemen met onze helpdesk.


Voorbeeld van het niet kunnen afspelen van een video




5. Geen resultaten terug in het LMS

Wanneer onze content wel afgerond kan worden, maar er geen resultaten terugkomen, controleer dan de volgende dingen:

  • Geeft uw LMS wel de lis_outcome_service_url aan ons door?
  • Is uw LMS vanaf internet bereikbaar? Het kan soms voorkomen dat wanneer uw LMS binnen uw eigen netwerk zit dat dit niet het geval is.


Let op: als het om een informatieve cursus gaat dan zit er geen score aan de cursus en kan er ook geen resultaat terug gestuurd worden.


Geven deze opties geen oplossing voor uw situatie? Neem dan contact met ons op.