1. Sorry, there was an error connecting you to the application.

2. Foutmelding: kan de pagina niet weergeven (500 foutmelding).

3. Het scherm blijft 'wit'.

4. Video's en/of afbeeldingen werken niet/zijn niet zichtbaar.

5. Er komen geen resultaten terug in het LMS.



1. Sorry, there was an error connecting you to the application.

Wanneer problemen optreden en het niet duidelijk is waarom, kan een extra parameter via LTI meegestuurd worden waarmee een zogenaamde 'Debug mode' aangezet wordt.

In deze modus komen er betere meldingen dan de standaard: Sorry, there was an error connecting you to the application.


Klik hier voor uitleg hoe de debug mode ingeschakeld moet worden.


Meest voorkomende debug meldingen en hun oplossingen


MeldingDebug error: invalid tool consumer
Uitleg en oplossingTool consumer = De omgeving waarin de klant onze LTI content start.


Mocht de klant de LTI content voor de eerste keer in een test omgeving starten, dan is die test omgeving de omgeving waarop gelocked is. Content kan dan alleen nog vanaf deze test omgeving gestart worden.


Als de content na succesvol testen op de/een productie omgeving gezet wordt, dan zal dat een foutmelding opleveren. De productie omgeving is immers een andere tool consumer en die wordt niet toegelaten.



Wij zijn in staat om de tool consumer te resetten. Neem contact op met de helpdesk om te vragen naar de mogelijkheden.



MeldingDebug error: user match method was set to email, but nu email adress was available tot match against.
Uitleg en oplossing Match method = als een medewerker onze e-learning benadert, dan kijkt ons systeem of deze persoon al bekend is in ons systeem. Bij het aanmaken van een consumer key kunnen wij instellen aan de hand van welke persoonsgegevens ons systeem een persoon moet herkennen:
- emailadres
- external ID

Bovenstaande melding geeft aan dat er geen emailadres meegegeven wordt. Om dit op te lossen:
1. Geef een mailadres van de medewerker mee bij het launchen van de LTI URL.
2. Of neem contact op met de helpdesk om de match method te wijzigen naar external ID. Let op, dit kan alleen als er per medewerker een uniek ID meegegeven wordt.


MeldingDebug error: A tool consumer GUID must be included in the launch request.
Uitleg en oplossing

Een GUID (Global Unique ID)  een vereiste parameter om verbinding met ons platform te kunnen maken. De eis is dat deze consumer_guid uniek moet zijn. Zie het als een BSN nummer dat elke burger in Nederland uniek maakt.

Dit zorgt ervoor dat medewerkers van 1 en dezelfde organisatie herkend worden en niet verward kunnen worden met medewerkers van een andere organisatie.




MeldingDe parameter 'launch_presentation_document_target' heeft een onjuiste waarde.
Uitleg en oplossing

We zien vaker dat deze de waarde 'blank' krijgt terwijl alleen ‘frame’, ‘iframe’ of ‘window’ zijn toegestaan. Dit probleem wordt het meest opgemerkt bij de leeromgeving Ilias.

Zorg dat 1 van de 3 toegestane waardes meegegeven wordt of dat de waarde helemaal niet meegegeven wordt.




MeldingContent kan niet gevonden worden, consumer id <id>, moment_id <id>, entity id <id>.
Uitleg en oplossing

De content van Magenta kan niet gevonden worden. Wellicht is de id in de launch url niet goed, of behoort de content bij een andere LTI consumer.

Geef de foutmelding door aan onze helpdesk en vraag de gegevens van de cursus op om na te kijken of deze kloppen en overeenkomen.




MeldingDebug error: Invalid Signature
Uitleg en Oplossing

Signature= alle gegevens (key, secret, parameters) vormen samen een string. Die wordt gehasht/ versleuteld tot een signature. Zowel wij als de kant maken zo'n signature aan.

Als de signature die de klant opstuurt en die wij gegenereerd hebben niet overeenkomt, dan krijg je de foutmelding: Invalid signature.

 

Redenen van de foutmelding kunnen zijn:

  1. Secret komt niet overeen -> vraag bij onze helpdesk na wat de secret is en check deze op juistheid.
  2. Signature wordt berekend met een andere set parameters dan dat de klant meestuurt -> stuur een screenshot van de verzonden parameters (debug data) naar onze helpdesk.  
  3. Bij het vormen van de signature worden de parameters niet in dezelfde volgorde geplaatst. Volgorde is belangrijk, dit gebeurt (grotendeels) op alfabetische volgorde. -> stuur een screenshot van de verzonden parameters (debug data) naar onze helpdesk.  



Staat uw debug melding er niet bij? Neem dan contact met ons op via helpdesk@magentammt.nl of helpdesk@niveo.nl.




2. Foutmelding: Kan de pagina niet weergeven (500 foutmelding)

Wanneer u een lege pagina ziet wanneer u een LTI cursus opstart komt dit vaak doordat uw LMS niet goed gekoppeld is met onze LTI oplossing.


Voorbeeld 500 error Internet Explorer

Voorbeeld Internet Explorer, andere browsers kunnen afwijken


Mogelijke oorzaken:

  • In uw LMS zijn de key en de secret niet goed ingesteld. Deze zijn hoofdletter gevoelig en moeten dus exact zoals aangeleverd ingevuld worden.
  • In uw LMS is de verkeerde link opgenomen naar onze oplossing.
  • Heeft u onlangs een nieuw LMS in gebruik genomen? Neem dan de key+secret goed over. Mocht de koppeling daarna nog niet werken, dan kan het zijn dat de tool provider 'gelockt' is op uw vorige omgeving. Neem contact op met Magenta.
  • Logt u in via uw werk? Zo ja; probeer dan ook eens of het thuis wel werkt.


Heeft u bovenstaande oorzaken gevalideerd en werkt het nog niet?

Indien uw LMS een LTI debug mode heeft kunt u deze proberen, deze geeft meer informatie over wat er mogelijk mis gaat.

Zie het artikel LTI debug mode om te lezen hoe je de debug mode aan moet zetten.




3. Het scherm blijft “wit”

De oplossing kan liggen bij de domains en subdomains whitelisten voor de benadering van onze content.

Citrix/I-frame issue: eventueel op te lossen door opgave/configuratie van *.domain + evt sub-domain van de LTI Tool Provider (Magenta MMT): *.niveo.nl, *.magentammt.com




4. Video's en/of afbeeldingen werken niet/zijn niet zichtbaar

In onze content kan een legio aan video's en/of afbeeldingen gebruikt worden. Deze staan bijvoorbeeld op YouTube, Vimeo en andere websites.

Indien uw organisatie (uw bedrijfsnetwerk) deze websites heeft geblokkeerd, zullen deze niet werken in uw content. 


U kunt dit valideren door de content ook eens vanaf een andere plek, bij voorkeur thuis, uit te proberen.

Indien de video's en/of afbeeldingen thuis ook niet werken, dan vragen wij u om contact op te nemen met onze helpdesk.


Voorbeeld van het niet kunnen afspelen van een video




5. Er komen geen resultaten terug in het LMS

Wanneer onze content wel afgerond kan worden, maar er geen resultaten terugkomen, controleer dan de volgende dingen:

  • Geeft uw LMS wel de lis_outcome_service_url aan ons door?
  • Is uw LMS vanaf internet bereikbaar? Het kan soms voorkomen dat wanneer uw LMS binnen uw eigen netwerk zit dat dit niet het geval is.


Let op: van oorsprong kan bij een informatieve cursus geen resultaat teruggestuurd worden, er zit immers geen score aan de cursus. Bij steeds meer informatieve cursussen bouwen wij een afsluitende 'vraag' in om wel een resultaat terug te kunnen sturen. Het slagingspercentage moet dan ingesteld worden op 1% en hoger.


Geven deze opties geen oplossing voor uw situatie? Neem dan contact op met helpdesk@magentammt.nl of helpdesk@niveo.nl.




To